![]() |
«TASDIQLAYMAN» Akademik ishlar boʻyicha prorektor I. Gʻ. Mamajonov ________________________ «____»________________ 2025-yil |
Analitik kimyo
fani boʻyicha sillabus
1. Umumiy maʼlumotlar
| Akademik daraja | bakalavr | Taʼlim yoʻnalishi | 60910800 - Farmatsiya | ||
| Oʻqish davomiyligi (yil) | 5 | Semestr | 3,4 | ||
| Fan nomi | Analitik kimyo | Fan kodi | АК13411 | ||
| Taʼlim shakli | kunduzgi | Fan turi | majburiy | ||
| Taʼlim tili | Oʻzbek | Modulning davomiyligi | 15 hafta | ||
| Fanga ajratilgan kredit | ECTS: 11 | Baholash shakli |
oraliq: yozma joriy: amaliy topshiriq yakuniy: test |
||
| Ajratilgan akademik soat hajmi | 330 | Auditoriya soatlari taqsimoti | maʼr | lab | |
|
164 (aud) |
166 (must) |
60 | 0 | ||
2. Fan maqsadi
Analitik kimyo barcha kimyo fanlarining yakunlovchisi boʻlib, farmatsеvt mutaxassislarni tayyorlashda muhim ahamiyat kasb etadi. Bu fanning obʼеktlari noorganik, organik, biologik va yuqori molеkulali birikmalar boʻlishi mumkin. Analitik kimyoning nazariyasi laboratoriya tajribalariga tayanadi. Farmatsеvtika mutaxassisligi boʻyicha talabalarga analitik kimyoni oʻqitishdan maqsad, ularning umumiy, anorganik, organik, va fizika fanlaridan olgan bilimlarini mustahkamlash hamda biologik, farmatsеvtik, toksikologik kimyo, farmakognoziya, dori turlari tеxnologiyasi, farmakologiya kabi fanlarni toʻliq va chuqur oʻzlashtirishlari uchun nazariy zamin tayyorlashdir. Undan tashqari, bu fan farmatsiyada kеng qoʻllaniladigan fizik-kimyoviy tahlil usullarining nazariy asosini bеradi.
3. Fanni oʻzlashtirish uchun zarur boshlangʻich bilimlar
1. 1. Noarganik kimyo ((NK11212))
4. Taʼlim natijalari
4.1. Bilimlar jihatidan:
- ?? talabalarda farmatsevtika fanidan bilim, koʻnikma va malakalarni shakllantirish, turli tahlil usullari, bajarish usullari, eritmalar tayyorlash, tayyorlangan eritmaning konsentratsiyasini aniqlash, dori vositalarining sifat va miqdoriy tarkibini aniqlashda qoʻllaniladigan usullar.. Yangi ro'yxat saqlandi
4.2. Koʻnikmalar jihatidan:
- turli xil analitik usullarni bilish, analitik masalalarni yechish koʻnikmalari, tahlil natijalarini tabiiy fanlar va maxsus fanlar asoslari bilan matematik qayta ishlash, maxsus fanlarni tahlil qilishning fizik-kimyoviy va kimyoviy usullari, tegishli mutaxassislik boʻyicha chuqur bilimlar bazasini yaratish, tahliliy koʻnikma va titrlash koʻnikmalari, zamonaviy asbob-uskunalar yordamida tahlil qilish, laboratoriya tadqiqot materiallaridan olingan axborotni yigʻish, saqlash va qayta ishlashning kompyuter usullari
5. Fan mazmuni
5.1. Maʼruza mashgʻulotlari mazmuni
| № | Mavzu va rejalar | soatlar hajmi |
|---|---|---|
| 1. |
Analitik kimyo faniga kirish.
|
2 |
| 2. |
Analitik kimyoning metrologik asoslari.
|
2 |
| 3. |
Eritmalar va kimyoviy reaksiyalar analitik tahlil ob’ekti.
|
2 |
| 4. |
Kimyoviy muvozanat. Geterogen muvozanatning analitik kimyoga tadbiqi.
|
2 |
| 5. |
Kislota-asos muvozanatning tahlilda qo`llanilishi.
|
2 |
| 6. |
Gidroliz. Bufer eritmalar va kompleks birikmalarning tahlildagi ahamiyati.
|
2 |
| 7. |
Kimyoviy tizimda oksidlanish-qaytarilish muvozanati va unga ta`sir etuvchi omillar.
|
2 |
| 8. |
Organik reagentlarning tahlilda qo’llanilishi.
|
2 |
| 9. |
Namuna olish va namuna tayyorlash nazariyasi va amaliyoti.
|
2 |
| 10. |
Moddalarni ajratish va konsentrlash ussullari. Ekstraksiya.
|
2 |
| 11. |
Miqdoriy taxlil.
|
2 |
| 12. |
Miqdoriy tahlilni xromatografik usullari. Yupqa qavat va ion almashinish xromatografiyalari. Elak xromatografiyasi.
|
2 |
| 13. |
Analitik tarozilar
|
2 |
| 14. |
Titrimetrik tahlil.
|
2 |
| 15. |
Kislota-asosli indikatorlar. Indikatorlarning ion, xromofor va ion-xromofor nazariyalari .
|
2 |
| 16. |
Suvsiz muhitda kislota-asosli titrlash.
|
2 |
| 17. |
Gravimetrik tahlil. Cho`ktirish usuli.
|
2 |
| 18. |
Elektrokimyoviy analiz metodlari. Elektrogravimetrik analiz usullari
|
2 |
| 19. |
Oksidometrik titrlash usullari.
|
2 |
| 20. |
Permanganatometrik titrlash.
|
2 |
| 21. |
Analitik kimyoda fizik usullar.
|
2 |
| 22. |
Galogenlar tutgan eritmalar yordamida titrlash.
|
2 |
| 23. |
Yodimetriya. yodometriya. usul titrantlari. titrlash oxirgi nuqtasini aniqlash. usulda oksidlovchi va qaytaruvchilarni aniqlash.
|
2 |
| 24. |
Titrlashning cho‘ktirish usullari.
|
2 |
| 25. |
Argentometriya, tiotsianometriya va merkurometriya titrlash usullari.
|
2 |
| 26. |
Kompleksimetrik titrlash usuli. Merkuriymetriya.
|
2 |
| 27. |
Dispers sistemalar. Kolloid eritmalar. Koagulyatsiya
|
2 |
| 28. |
Uskunaviy tahlil usullari. Optik tahlil.
|
2 |
| 29. |
Elektrokimyoviy tahlil usullari. Potensiometriya, konduktometriya, voltamperometriya, polyarografiya, amperometriya, kulonometriya usullari.
|
2 |
| 30. |
Dori vositalarining haqiqiyligi .Tahlil hatosi.Farmatsevtik tahlili.
|
2 |
| Jami | 60 | |
Amaliy ish mashgʻulotlari uchun mavzu kiritilmagan yoki ushbu sillabusda Amaliy ish oʻtish nazarda tutilmagan
Seminar mashgʻulotlari uchun mavzu kiritilmagan yoki ushbu sillabusda Seminar oʻtish nazarda tutilmagan
5.2. Laboratoriya mashgʻulotlari mazmuni
| № | Mavzu va rejalar | soatlar hajmi |
|---|---|---|
| 1. |
Kimyoviy laboratoriyada ishlashda texnik xavfsizlik qoidalari. Na+, K+, NH4+ I guruh kationlarining analitik reaksiyalari. Kimyoviy laboratoriyada ishlashda texnik xavfsizlik qoidalari. Na+, K+, NH4+ I guruh kationlarining analitik reaksiyalari.
|
4 |
| 2. |
II guruh Ag+, Pb2+, Hg2+ kationlarining analitik reaksiyalari. Reaksiya sezuvchanligiga oid savollarni yechish. II guruh Ag+, Pb2+, Hg2+ kationlarining analitik reaksiyalari. Reaksiya sezuvchanligiga oid savollarni yechish.
|
2 |
| 3. |
III guruh kationlarining Ba2+, Ca2+, Sr2+ analitik reaksiyalari. Ion kuchi va eruvchanligiga oid masalalar yechish. III guruh kationlarining Ba2+, Ca2+, Sr2+ analitik reaksiyalari. Ion kuchi va eruvchanligiga oid masalalar yechish.
|
2 |
| 4. |
I-III guruh kationlari aralashmasini tahlil qilish. (dars-1). Eruvchanlik koeffitsientiga oid masalalar yechish. I-III guruh kationlari aralashmasini tahlil qilish. (dars-1). Eruvchanlik koeffitsientiga oid masalalar yechish.
|
4 |
| 5. |
I-III guruh kationlari aralashmasini tahlil qilish. (dars-2) Hisobot taqdimoti. I-III guruh kationlari aralashmasini tahlil qilish. (dars-2) Hisobot taqdimoti.
|
2 |
| 6. |
IV guruh kationlarining Al3+, Cr3+, Zn2+ analitik reaksiyalari. IV guruh kationlarining Al3+, Cr3+, Zn2+ analitik reaksiyalari.
|
2 |
| 7. |
V guruh kationlarining Mg2+, Fe2+, Fe3+, Bi3+ analitik reaksiyalari. V guruh kationlarining Mg2+, Fe2+, Fe3+, Bi3+ analitik reaksiyalari.
|
2 |
| 8. |
VI guruh kationlarining Cu2+, Co2+, Ni2+, Hg2+ analitik reaksiyalari. VI guruh kationlarining Cu2+, Co2+, Ni2+, Hg2+ analitik reaksiyalari.
|
2 |
| 9. |
IV-VI guruh kationlari aralashmasini tahlil qilish (I dars). Eritmaning pH qiymatini va oksidlanish-qaytarilish IV-VI guruh kationlari aralashmasini tahlil qilish (I dars). Eritmaning pH qiymatini va oksidlanish-qaytarilish
|
4 |
| 10. |
IV-VI guruh kationlari aralashmasini tahlil qilish (II dars). Hisobot. IV-VI guruh kationlari aralashmasini tahlil qilish (II dars). Hisobot.
|
2 |
| 11. |
Anionlarning tasnifi. I guruh anionlarining SO42-, SO32-, S2O32- , PO43-, CO32-, C2O42- analitik reaksiyalari. Anionlarning tasnifi. I guruh anionlarining SO42-, SO32-, S2O32- , PO43-, CO32-, C2O42- analitik reaksiyalari.
|
2 |
| 12. |
II-III guruh anionlarining Cl-, Br-, J-, S2-, NO3,- NO2-, CH3COO- analitik reaksiyalari. II-III guruh anionlarining Cl-, Br-, J-, S2-, NO3,- NO2-, CH3COO- analitik reaksiyalari.
|
4 |
| 13. |
I-III guruh anionlari aralashmasini tahlil qilish. (1 dars). Murakkab ulanishlar bilan bog'liq muammolarni hal qilish. I-III guruh anionlari aralashmasini tahlil qilish. (1 dars). Murakkab ulanishlar bilan bog'liq muammolarni hal qilish.
|
4 |
| 14. |
Tarkibi noma'lum quruq tuzni tahlil qilish. Tarkibi noma'lum quruq tuzni tahlil qilish.
|
4 |
| 15. |
Gravimetriya. CuSO4•5H2O dagi kristallanish suvining massa ulushini aniqlash. Muammoni hal qilish. Gravimetriya. CuSO4•5H2O dagi kristallanish suvining massa ulushini aniqlash. Muammoni hal qilish.
|
4 |
| 16. |
Titrimetriya. O'lchov idishlarining sig'imini tekshirish. H2C2O4 ∙ 2H2O standart eritmasini tayyorlash. Titrimetriya. O'lchov idishlarining sig'imini tekshirish. H2C2O4 ∙ 2H2O standart eritmasini tayyorlash.
|
4 |
| 17. |
Alkalimetriya. NaOH ishchi eritmasini tayyorlash va standartlashtirish. Alkalimetriya. NaOH ishchi eritmasini tayyorlash va standartlashtirish.
|
4 |
| 18. |
Nazorat eritmasidagi H2SO4 va H3BO3 ning massalarini ishqoriymetriya usulida aniqlash. Muammoni hal qilish. Nazorat eritmasidagi H2SO4 va H3BO3 ning massalarini ishqoriymetriya usulida aniqlash. Muammoni hal qilish.
|
4 |
| 19. |
Quruq tuzdagi NH4Cl ning massa ulushini alkalimetriya usulida aniqlash. Natijaning ishonch chegarasini hisoblang. Quruq tuzdagi NH4Cl ning massa ulushini alkalimetriya usulida aniqlash. Natijaning ishonch chegarasini hisoblang.
|
4 |
| 20. |
Asidometriya. H2SO4 ishchi eritmasini tayyorlash va standartlashtirish. Asidometriya. H2SO4 ishchi eritmasini tayyorlash va standartlashtirish.
|
4 |
| 21. |
Nazorat eritmasidagi Na2CO3 va NaHCO3 ning massasini atsidometriya usulida aniqlash Nazorat eritmasidagi Na2CO3 va NaHCO3 ning massasini atsidometriya usulida aniqlash
|
4 |
| 22. |
Redoksimetriya. Permanganatometriya. KMnO4 eritmasini tayyorlash va standartlashtirish. Muammoni hal qilish. Redoksimetriya. Permanganatometriya. KMnO4 eritmasini tayyorlash va standartlashtirish. Muammoni hal qilish.
|
4 |
| 23. |
Nazorat eritmalaridagi H2O2 ning massa ulushini va Fe(II) ning massasini permanganatometriya usulida aniqlash. Nazorat eritmalaridagi H2O2 ning massa ulushini va Fe(II) ning massasini permanganatometriya usulida aniqlash.
|
4 |
| 24. |
Bromatometriya. KBrO3 eritmasini tayyorlash. Natriy salitsilatining nazorat eritmasidagi massasini aniqlash. Bromatometriya. KBrO3 eritmasini tayyorlash. Natriy salitsilatining nazorat eritmasidagi massasini aniqlash.
|
4 |
| 25. |
Nitritometriya. NaNO2 eritmasini tayyorlash. Streptotsidning nazorat eritmasidagi massasini aniqlash. Nitritometriya. NaNO2 eritmasini tayyorlash. Streptotsidning nazorat eritmasidagi massasini aniqlash.
|
4 |
| 26. |
Cho'kmalarni titrlash usullari. Argentometriya. NaCl va AgNO3, NH4NCS titrantlarining standart eritmalarini tayyorlash, standartlashtirish. Volxard usuli yordamida nazorat eritmasidagi KBr ning massasini aniqlash. Cho'kmalarni titrlash usullari. Argentometriya. NaCl va AgNO3, NH4NCS titrantlarining standart eritmalarini tayyorlash, standartlashtirish. Volxard usuli yordamida nazorat eritmasidagi KBr ning massasini aniqlash.
|
4 |
| 27. |
Kompleksometriya. MgSO4∙7H2O va Trilon “B” titrantining standart eritmalarini tayyorlash va standartlashtirish. Kompleksometriya. MgSO4∙7H2O va Trilon “B” titrantining standart eritmalarini tayyorlash va standartlashtirish.
|
4 |
| 28. |
Nazorat eritmasidagi Pb(II) ning suvning qattiqligi va massasini kompleksometriya yordamida aniqlash. Muammoni hal qilish. Nazorat eritmasidagi Pb(II) ning suvning qattiqligi va massasini kompleksometriya yordamida aniqlash. Muammoni hal qilish.
|
4 |
| 29. |
Kationlarni ajratish va ochishni ekstraktsion va xromatografik usullari. Cho`ktirish xromatografiyasi. Kationlarni ajratish va ochishni ekstraktsion va xromatografik usullari. Cho`ktirish xromatografiyasi.
|
4 |
| 30. |
Xromatografik tahlil usullari. Kaliy permanganatni ustunli xromatografiya yordamida nazorat eritmasida tozalash. Xromatografik tahlil usullari. Kaliy permanganatni ustunli xromatografiya yordamida nazorat eritmasida tozalash.
|
4 |
| Jami | 104 | |
6. Mustaqil taʼlim topshiriqlari
| № | Mavzu |
|---|---|
| 1. |
Kationlarni analitik guruhlar bo‘yicha tasniflash va ularni solishtirish (vodorod sulfidi, kislota-ishqor va ammoniy fosfat tasnifi). |
| 2. |
Li+ kationning tibbiyotda qo‘llanilishi va analitik reaksiyalar va dori vositalari tarkibida sifat va miqdorni aniqlash (ekvakarta). |
| 3. |
IV guruh Sn2+, Sn4+, As3+, As5+ kationlarining tibbiyotda qo‘llanilishi va analitik reaksiyalari va dori vositalari tarkibidagi miqdorlari (trizenoks) |
| 4. |
V guruh kationlarining tibbiyotda qo‘llanilishi va analitik reaksiyalari (Diknostik). |
| 5. |
Fe2+ va Fe3+ kationlarining organizmdagi ahamiyatini aniqlash, tibbiyotda qo‘llanilishi va dori vositalari (ferrum-lek, tardiferon) tarkibidagi sifat va miqdorini aniqlash. |
| 6. |
Bi3+ kationining tibbiyotda va dori vositalari tarkibida (vertex, De-Nol) sifati va miqdorini aniqlash. |
| 7. |
Mg2+ kationining organizmdagi qiymatini aniqlash, uni tibbiyotda qo‘llash, dorivor mahsulotlar tarkibidagi sifati va miqdorini aniqlash (mange B6, komplivit). |
| 8. |
Co2+ kationining organizmdagi qiymatini aniqlash, tibbiyotda qo‘llanilishi, dori vositalari (befungin) tarkibidagi sifat va miqdorini aniqlash. |
| 9. |
Zn2+ kationining organizmdagi qiymatini aniqlash, tibbiyotda qo‘llanilishi, dori vositalari (multitabs) tarkibidagi sifati va miqdorini aniqlash. |
| 10. |
Cu2+ kationining organizmdagi qiymatini aniqlash, tibbiyotda qo‘llanilishi, dori vositalari (elevit, vitrum) tarkibidagi sifati va miqdorini aniqlash. |
| 11. |
Ni2+ kationining organizmdagi qiymatini aniqlash, tibbiyotda ishlatilishi, dori vositalarining sifati va miqdori (vitrum). |
| 12. |
Ca2+ kationining organizmdagi qiymatini aniqlash, tibbiyotda qo‘llanilishi, dori vositalari tarkibidagi sifati va miqdorini aniqlash (kaltsiy glyukanat, kalsiy D3). |
| 13. |
Mn2+ kationining organizmdagi qiymatini aniqlash, uni tibbiyotda qo‘llash, dori vositalarining (duovit, supervit) tarkibidagi sifat va miqdorini aniqlash. |
| 14. |
Farmatsevtik tahlilda xelat va ichki kompleks birikmakarning tarkibi |
| 15. |
Farmatsevtik tahlilda ekstraksiya jarayonining saqlanishi. |
| 16. |
Kislota-asos titrlash orqali geksamin va ammiak miqdorini aniqlash usullar |
| 17. |
Kislota-asos titrlash usulida NaOH va Na2CO3 ning birgalikdagi ishtirokida ularning miqdorini aniqlash |
| 18. |
Kislota-asos titrlash yo'li bilan azotli organik birikmalarni aniqlash. |
| 19. |
Yod titrlash orqali qaytaruvchi moddalar va farmatsevtik preparatlar miqdorini aniqlash usullari |
| 20. |
Xlorodimetrik titrlash yo'li bilan qaytaruvchi moddalar va farmatsevtik preparatlar miqdorini aniqlash usullari |
| 21. |
Yodometrik titrlash orqali qaytaruvchi moddalar va farmatsevtik preparatlar miqdorini aniqlash usullari |
| 22. |
Farmatsevtik preparatlar miqdorini bromometrik titrlash orqali aniqlash usullari. |
| 23. |
Nitritometrik titrlash orqali qaytaruvchi moddalar va farmatsevtik preparatlar miqdorini aniqlash usullari. |
| 24. |
Galogen saqlovchi noorganik va farmatsevtik preparatlar miqdorini cho`kma titrlash yo`li bilan aniqlash usullari. |
| 25. |
Kompleks ionometrik titrlash usuli yordamida metall ionlari bo'lgan noorganik va farmatsevtik preparatlar miqdorini aniqlash usullari. |
| 26. |
Chetdan tashqari tahlil. Neflometriya, turbidimetriya usullari. Farmatsevtik tahlilda qo'llanilishi. |
| 27. |
Optik tahlil usullari. Temir (III) ionlari miqdorini fotoelektrokolorimetriya yordamida aniqlash. |
| 28. |
Spektrofotometriya. Dori vositalarining sifat va miqdoriy tahlilida foydalanish. |
| 29. |
Dori vositalarining sifati va miqdorini aniqlashda yupqa qatlamli xromatografiyadan foydalanish. |
| 30. |
Yuqori samarali suyuqlik xromatografiyasi, tuzilishi, qo'llanilishi. |
7. Foydalanilgan adabiyotlar:
7.1. Asosiy adabiyotlar
- 1.Xaritonov Yu.Ya., Yunusxodjaev A.N., Shabilalov A.A., Nasirdinov S.D. «Analitik kimyo». Darslik. Fan. T. 2008 , 1 том; 2. M. Mirkomilova «Analitik kimyo». Darslik. Toshkеnt, «O’zbekiston», 2010. .
7.2. Qoʻshimcha adabiyotlar
- 1. Fayzullaеv O. Analitik kimyo. Toshkеnt, «Yangi asr avlodi», 2006. 2. Gulamova M.T., Norov Sh., Turabov N.T. Analitik kimyo. Toshkеnt, «Voris - nashriyot», 2009.
7.3. Axborot manbaalari
- Http://old.ziyonet.uz
Axborot resurs markazi boshligʻi ______________ G. Qodirova
8. Fanni baholash mezoni va rejasi
8.1. Talabalar bilimini baholash turlari
Mazkur fandan talabalar bilimini baholashda uchta nazorat turidan foydalaniladi. Joriy baholash (JB), oraliq imtixon (OI), yakuniy imtixon (YaI)
Joriy baholash (JB). Ushbu nazorat turi semestr davomida toʻplanib boriladi va quyidagilardan tarkib topadi:
- Workshop. Talabaning mashgʻulotlarda faolligi va unga berilgan savollarga bergan javobi baholanib boriladi;
- Mustaqil ish. Fanning xususiyatidan kelib chiqib, talaba yakka yoki mini guruhlarga boʻlingan holda berilgan vazifalarni taqdimot / media / hisobot / dastur koʻranishida himoya qiladi;
- Vazifa / topshiriqlar. Har bir talaba individul tarzda oʻqituvchi tomonidan berilgan muammoli vaziyat / masala / topshiriqlarni taqdimot / hisobot / dastur koʻrinishida oldindan fan oʻqituvchi bergan namuna asosida bajaradi;
- Davomat. Talabaning dars mashgʻulotlariga qatnashganlik ulushidan kelib chiqib baholanadi.
Oraliq imtihon (OI). Ushbu nazorat turi semestrning (8-haftasida) belgilangan kun davomida oʻtkaziladi. Fan oʻqituvchisi oraliq imtihon shakli va oʻtkazish tartibi toʻgʻrisida talabalarni fan modulini dastlabki darslarida xabardor qiladi.
Yakuniy imtihon (YI). Modul yakunlangandan soʻng yakuniy imtixonlar haftasida test shaklda olinadi. Unda quyidagilar aks etadi:
8.2. Talabalar bilimini baholash mezoni
| № | Nazorat turlari | Izoh | Ball | Oʻtkazilish vaqti (boshlanishi – tugashi) |
|---|---|---|---|---|
| Joriy baholash (JB) | ||||
| 1. | Workshop | Talabaning interfaolligi, mashgʻulotlarda ishtiroki | 5 | 3-13-hafta(lar) davomida |
| 2. | Mustaqil ish | Taqdimot / media / hisobot / dastur shakllarda amalga oshiriladi | 10 | 1-13-hafta(lar) davomida |
| 3. | Vazifa / topshiriqlar | Taqdimot / hisobot / dastur koʻrinishida rasmiylashtiriladi | 10 | 1-13-hafta(lar) davomida |
| 4. | Davomat | Talabaning amaliy dars mashgʻulotlariga qatnashganlik ulushidan kelib chiqib baholanadi. | 15 | 1-13-hafta(lar) davomida |
| Jami | 40 | |||
| Oraliq imtihon (OI) | ||||
| 1. | Yozma | Oraliqqacha oʻtilgan mavzular yuzasidan tayyorlangan. | 20 | 10-hafta |
| Jami | 20 | |||
| Yakuniy imtihon (OI) | ||||
| 1. | Test | Oʻtilgan mavzular yuzasidan testlar | 40 | Oʻquv jarayoni tugagandan soʻng |
| Jami | 40 | |||
| Hammmasi | 100 | |||
8.3. Qoʻqon universitetida baholash tavsifi
| Baho | Foiz | GPA |
|---|---|---|
| A+ | 95-100 | 4.5 |
| A | 90-94 | 4.0 |
| B+ | 80-89 | 3.5 |
| B | 70-79 | 3.0 |
| C+ | 65-69 | 2.5 |
| C | 60-64 | 2.0 |
| F | 0-59 | 0 |
Izoh: Talaba 0-59 oraligʻida oʻzlashtirish koʻrsatkichiga yoki bir fanning 1/3 qismiga sababsiz qatnashmasa oʻqiyotgan semestrida mazkur fandan oʻzlashtirmagan (feyl), akademik qarzdor hisoblanadi. Oʻzlashtirilmagan fanlarni qayta oʻzlashtirish uchun talaba oʻrnatilgan tartibda fan oʻqituvchisi tomonidan berilgan topshiriqlarni bajarishi zarur.
Talabaning fan boʻyicha oʻzlashtirish koʻrsatkichini nazorat qilishda quyidagi mezonlar tavsiya etiladi:
a) aʼlo (A, A+) baho olish uchun talabaning bilim darajasi quyidagilarga javob berishi lozim:
- fanning moxiyati va mazmunini toʻliq yorita olsa;
- fandagi mavzularni bayon qilishda ilmiylik va mantiqiylik saqlanib, ilmiy xatolik va chalkashliklarga yoʻl qoʻymasa;
- fan boʻyicha mavzu materiallarining nazariy yoki amaliy ahamiyati haqida aniq tasavvurga ega boʻlsa;
- fan doirasida mustaqil erkin fikrlash qobiliyatini namoyon eta olsa;
- berilgan savollarga aniq va loʻnda javob bera olsa;
- konspektga puxta tayyorlangan boʻlsa;
- mustaqil topshiriqlarni toʻliq va aniq bajargan boʻlsa;
- fanga tegishli qonunlar va boshqa meʼyoriy-xuquqiy xujjatlarni toʻliq oʻzlashtirgan boʻlsa;
- fanga tegishli mavzulardan biri boʻyicha ilmiy maqola chop ettirgan boʻlsa;
- tarixiy jarayonlarni sharxlay bilsa;
b) yaxshi (B, B+) baho olish uchun talabaning bilim darajasi quyidagilarga javob berishi lozim:
- fanning moxiyati va mazmunini tushungan, fandagi mavzularni bayon qilishda ilmiy va mantiqiy chalkashliklarga yoʻl qoʻymasa;
- fanning mazmunini amaliy ahamiyatini tushungan boʻlsa;
- fan boʻyicha berilgan vazifa va topshiriqlarni oʻquv dasturi doirisida bajarsa;
- fan boʻyicha berilgan savollarga toʻgʻri javob bera olsa;
- fan boʻyicha konspektini puxta shakllantirgan boʻlsa;
- fan boʻyicha mustaqil topshiriqlarni toʻliq bajargan boʻlsa;
- fanga tegishli qonunlar va boshqa meʼyoriy xujjatlarni oʻzlashtirgan boʻlsa.
c) qoniqarli (C, С+) baho olish uchun talabaning bilim darajasi quyidagilarga javob berishi lozim:
- fan xaqida umumiy tushunchaga ega boʻlsa;
- fandagi mavzularni tor doirada yoritib, bayon qilishda ayrim chalkashliklarga yoʻl qoʻyilsa;
- bayon qilish ravon boʻlmasa;
- fan boʻyicha savollarga mujmal va chalkash javoblar olinsa;
- fan boʻyicha matn puxta shakllantirilmagan boʻlsa.
d) quyidagi hollarda talabaning bilim darajasi qoniqarsiz (F) baho bilan baholanishi mumkin:
- fan boʻyicha mashgʻulotlarga tayorgarlik koʻrilmagan boʻlsa;
- fan boʻyicha mashgʻulotlarga doir xech qanday tasavvurga ega boʻlmasa;
- fan boʻyicha matnlarni boshqalardan koʻchirib olganligi sezilib tursa;
- fan boʻyicha matnda jiddiy xato va chalkashliklarga yoʻl qoʻyilgan boʻlsa;
- fanga doir berilgan savollarga javob olinmasa;
- fanni bilmasa.
9. Imtihonga qoʻyilgan talab va koʻrsatmalar
|
1. Talaba imtihon nazorati qoidalarini buzgan hollarda, mazkur fandan imtihon bali bekor qilinishi haqida ogohlantiriladi. 2. Komissiya aʼzosi imtihon boshlanishini eʼlon qilgunga qadar imtihon varagʻini ochish taʼqiqlanadi. 3. Talaba uyali yoki boshqa aloqa vositalari, gadjetlarni oʻchirib, komissiya aʼzosi koʻrsatmasiga binoan oʻzidan uzoqlikda saqlashi shart. Kitob, manuskript, daftar va boshqa koʻmaklashuvchi materiallardan foydalanish mumkin emas. 4. Talabalar bir-biri bilan gaplashishi, imtihon varaqlarini koʻrsatishi, koʻchirtirishi, boshqalarni chalgʻitishi maʼn etiladi. |
5. Oziq-ovqat va ichimliklarni auditoriyaga olib kirishi mumkin emas. Shifokor koʻrsatmasiga binoan dori-darmon, kichik idishdagi suv bundan mustasno. 6. Auditoriyadan ruxsatsiz chiqish mumkin emas. Xususan, imtihonning birinchi va oxirgi 10 minutida auditoriyadan chiqish taʼqiqlanadi. Talaba imtihon varaqasini muddatidan oldin topshirib chiqib ketgan holatda qayta auditoriyaga qoʻyilmaydi. 7. Komissiya aʼzosi imtihon tugashini eʼlon qilganidan soʻng, talaba yozishni toʻxtatadi va imtihon varaqlari yigʻilgunga qadar auditoriyani tark etmaydi. |
10. Fan oʻqituvchisi toʻgʻrisida maʼlumot
| Mualliflar: |
Jalilov Ma'rufjon Jumanazarovich Abdullayev Sharofiddin Shaxobiddin o'g'li |
|---|---|
| Elektron pochta: |
abdullayevsharofiddin67@gmail.com abdullayevsharofiddin67@gmail.com |
| Tashkilot va kafedra: | Qoʻqon universiteti Andijon filiali, Umumiy kimyo kafedrasi |
| Taqrizchilar: |
M.M.Mo'minjonov - O'qituvchi Tojidinov Mashhurbek Baxodirovich - v.b. dotsent |
| Talabalarni erkin qabul qilish kuni: | Payshanba-juma, soat 15.00 – 18.00, D 308-xona |
Sillabus Universitet Kengashining 2025 yil __________________ - sonli yigʻilish bayoni bilan tasdiqlangan.
Sillabus “Umumiy kimyo” kafedrasining 2025 yil 29-avgustdagi 1- sonli yigʻilish bayoni bilan maʼqullangan.
|
(imzo) Gʻ. Xolbutayev Akademik ishlar departamenti boshligʻi |
(imzo) F. Turdiyev Fakultet dekani |
(imzo) S. G. Usmonova Kafedra mudiri |
(imzo) M.J.Jalilov Fan oʻqituvchisi |
|||
|
(imzo) S.S.Abdullayev Fan oʻqituvchisi |
